FONTOVA TEATRE
CAIMAN de Buero Vallejo
El cartell anunciador |
El passat diumenge 3 de juny, dins dels actes de la Festa
Major, que serà el cap de setmana del 8, 9 i 10 de juny, el grup de l’AteneuUnio, Fontova Teatre, per satisfacció del públic van interpretar l’obra de
Buero Vallejo, Caiman. Una obra de dues hores de durada més deu minuts de descans
a la mitja part.
Plovia desconsoladament |
Una hora abans de començar, els integrants de Fontova Teatre
ja estaven a punt, havien fins i tot posat les cadires pel públic. Mentre algú
fumava el darrer cigar al pati de l’Ateneu, altres feien rotllana per comentar
els darrers retocs, i alguns caminaven capficats repassant el seu diàleg. I
tots ells miraven preocupats la pluja que estava caient i que, de ben segur
desdiria a més d’un dels possibles assistents.
Carme Martínez, la veu, la relatora |
El Ferran i l’Andrea provaven el correcte funcionament de
les llums i el so des de dalt de l’amfiteatre. El director Manuel Lorente
intentava conjurar el nerviosisme anant d’un lloc a l’altre, ara dins de l’escenari,
ara a l’amfiteatre, i al final mirant al cel
en un intent d’aturar la pluja fina que ara semblava que volia donar
treva.
A primer terme Roser Juan,AngieStyles i Joan Espelt. Al fons l'Àlex Navarro |
Al grup de Fontova Teatre hi participa molta gent, més dels
que surten al full de mà: Carme Martínez, Àlex Navarro, Roser Juan, Joan
Espelt, Angie Styles, Gisela Cañadell, i Jesús Pascual fent d’actors. Manuel
Lorente de director, Ferran Ràmia i Adrea Pucci de tècnics de llum i so, i Joana
Carbonell, Lígia Arreaga i Alfons Bech, Carme Solé i...... Alguns pensàvem que en una obra de teatre
només hi havia els actors, però és evident que com més gent hi ha al darrera
més bé acaba sortint. I l’obra d’avui n’és una prova.
L'Àlex Navarro, la Roser Juan i el Joan Espelt |
A tall de resum transcric el que diu en el full de mà perquè
jo no ho sabria dir millor:
“Caiman és una obra escrita
per Buero Vallejo en els primers anys de la transició política, estrenada el
1981, “en aquells anys d’incertesa” com diu un dels personatges.
Gairebé 40 anys
després, la problemàtica que planteja resulta plenament vigent a la nostra
societat i en el context actual.
L’obra reflecteix la
realitat social, política i cultural d’aquell moment i la pròpia ideologia de l’autor,
sempre crític amb el sistema feixista. Aquest fet li va comportar una condemna
a mort acusat d’adhesió a la rebel·lió, després li van commutar per una pena a
30 anys de presó i finalment es va saldar amb 7 anys de captiveri (maig de 1939
a març de 1946).
L'Angie Styles, la Gisela Canadell i la Roser Juan, d'esquena |
L’argument ens situa
en un barri obrer dels anys 80 on una parella liberal d’activistes lluita per
millorar la vida dels seus veïns, malgrat el drama familiar que pateixen per la
desaparició de la seva filla; al voltant d’aquet fil van sorgint altres
qüestions com l’atur, la lluita per les llibertats individuals i col·lectius,
les violacions, la hipocresia, els ideals...
CAIMAN ens parla de la
vulnerabilitat de l’ésser humà davant situacions inesperades que ens superen i
poden condicionar la nostra trajectòria. També mostra com, cadascú afronta el
patiment i les dificultats: alguns amb escepticisme, altres lluitant per
millorar el món i altres construint un imaginari que finalment pot esdevenir
fatal.
L’obra ens encoratja a
lluitar davant l’adversitat i a continuar endavant. Etc.
La Gisela i el Joan, en un carrer fosc de qualsevol ciutat |
I tal com acostuma a passar en les obres que agraden, el
temps es contrau i no es fa evident els
minuts que han passat. Va arribar la mitja part, alguns van sortir al carrer,
bé al pati per fumar una estona, bé al bar de l’Ateneu per prendre un cafè, i
aquests darrers van tornar dutxats. La pluja havia revifat i ara queia amb
força. Unes noies que venien del bar portaven la clenxa al mig i deien “n’està
caient una...!”. Ho vam comprovar just quan es van tancar els llums i al
recomençar l’obra s’escoltava l’aigua dels baixants que picaven sobre la
teulada fent una remor com de motor.
L'Angie i la Roser immerses en el drama |
Tot el que és bo s’acaba, diu la dita popular.Fins a quatre
vegades van haver de sortir a saludar perquè els aplaudiments no s’aturaven.
Una preciositat d’obra ben escrita, ben
interpretada i ben “pintada” per la il·luminació que els enviaven a cada escena:
la del menjador de la casa, la penombra dels pensaments tristos, la dels
carrers foscos on l’Antònia demanava caritat.
Gisela, Carme, Angie, Joan,Roser, Àlex, Jesús Pascual, Joana Carbonell i Manuel Lorente |
Després, caminant cap a casa revenien pensaments d’una o altra
escena, i la gent que ens anàvem trobant ens interpel·lava per alabar l’obra, els actors i,
implícitament, la Junta de l’Ateneu.
Colònia Güell, 4 de juny de 2018
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
&&&&&&&&&&&&&&&
&&&&&&&&&&
&&&&&&
&&&
&
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
&&&&&&&&&&&&&&&
&&&&&&&&&&
&&&&&&
&&&
&
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada